מערכת ‘טלגראס’ משתדרגת – והמשטרה חסרת אונים

כאילו נגמרה מזמן המלחמה בסמים והלגליזציה כבר כאן: ה’גט טקסי’ של הקנאביס ממשיך להתרחב ומשלוחי מריחואנה וחשיש עד הבית זמינים היום בישראל במרחק קליק אחד בסמארטפון. המשטרה הצליחה לשים ידיה על שניים בלבד מתוך 200 סוחרים פעילים ברשת הגראס הפופולרית החדשה. וכך נראה עץ המבנה החדש.

כתב אישום הוגש לראשונה בתחילת השבוע נגד סוחר הפועל ב’טלגראס‘ – הרשת המקוונת החדשה למסחר בקנאביס בעזרת אפליקציית ‘טלגרם’. בן ה-29, שנחשב על פי הביקורות לפחות לכזה המספק מוצר איכותי ושירות טוב, נעצר לאחר חקירה שפתחה המשטרה בעקבות הפרסומים אודות השוק החדש.

בעקבות מעצרו של הסוחר, שהשתמש בכינוי ‘King Palm’ – ובגלל ששכח למחוק התכתבויות קודמות שלו באפליקציה – זומנו בימים האחרונים לחקירה במשטרה גם חלק מלקוחותיו ששמותיהם הופיעו במכשירו.

מלבדו נעצרה סוחרת נוספת מרשת המסחר המקוונת, גם שם “רק בגלל טעות”, כפי שמסבירים מנהלי הפרויקט עמוס סילבר והמשתמש המכונה Son of God (בן האלוהים) שאחראי על הצד הטכני והניהול האופרטיבי.

“איננו מאשרים או מכחישים מידע אודות חקירה לרבות עצם קיומה ואין בכך כדי לאשר או להכחיש כל פרט מפרטי הפניה,” השיבו במשטרה לפניית המגזין, אך סירבו לפרט מעבר לכך ולא אישרו כי אכן נתפסו בסך הכל רק שני סוחרים מהרשת הענפה (בין אם מטעמי חסיון או בגלל בושה מחשיפת הכשלון).

“גם במבט אובייקטיבי לגמרי מבלי לנקוט עמדה של בעד או נגד, אני לא רואה איך משטרת ישראל עם משאביה המוגבלים – וגם אם לא היו מוגבלים – מצליחה להתמודד עם המהפכה הטכנולוגית הזאת,” אומר לנו בשיחה לקוח קבוע ברשת. “בזמן דיווחים על מעצרים של סוחר וחצי, הצטרפו עוד עשרות אחרים.”

200 סוחרים בטלגראס

ונראה אכן שמעצרים אלו של שניים מהסוחרים לא ממש מטרידים את מנהלי הרשת, שהכריזו כי לראשונה חצה מספר הסוחרים הפעילים את רף ה-200 ומציינים הערב בשיחה עם המגזין כי גם מעצרים בודדים אלו נבעו בפשטות מטעויות בהתנהלות של הסוחרים ולא יותר מזה.

“שני סוחרים נעצרו עד כה ככל שידוע לנו, מה שגרר גל מעצרים של לקוחות ששיתפו את מספרי הנייד שלהם,” הם מספרים. “בתקשורת מיצו מהסיפור הזה את הכותרות אבל הם שוכחים שמה שנתפס זה פשוט כלום מתוך כמות ונפח המסחר שמתנהל גם עתה. אומרים שהמשטרה הכריזה על ‘מבצע’, אבל הם כנראה עובדים מאוד קשה בהכנות כי גם בשבוע האחרון יש שקט מוחלט.”

“מה שהתחיל כקומונה קטנה הפך להיות קהילה שנושקת ל-20,000 חברים,” הם מוסיפים ושולחים לנו צילום מסך ובו המספר הרשמי של החברים – 19,767 – שככל הנראה מאז כבר תפח עוד יותר. “אם בהתחלה היו 100 סוחרים, היום אחרי חודש וחצי בערך יש כבר 200. בפוטנציאל יהיו משהו כמו 2,000 תוך כמה חודשים. אנחנו כל הזמן בעשייה, צוות הניהול קשוב לכל הצרכים של הקהל ומשתדל לשפר את המערכת בהתאם.”

לצד הגידול במספר הסוחרים וקצב ההודעות העומד על למעלה מ-10,000 ביום, דיווחו מנהלי ‘טלגראס’ גם על שדרוג משמעותי של מערכת הניהול והקבוצות, ולצד לוגו רשמי חדש לפרויקט כולו ולוגואים ייחודיים לכל אחד מהענפים, השיקו גם תפריט עשיר (כניסה דרך אפליקציית ‘טלגרם’) – בעזרתו ניתן להגיע ל’ענף כיוונים’, הפופולרי ביותר, המקשר לקבוצות מסחר המחולקות לפי ערים בכל רחבי הארץ ובהן רשימות ‘סוחרים מאושרים’ והפרחים המוצעים למכירה.

מלבד ‘ענף כיוונים’ הראשי, ניתן למצוא ענפים נוספים כמו ‘ענף קהילה’ בו עיקר הדיונים בין חברי הרשת (הלקוחות) ובו דיונים בשלל נושאים, ענף ‘זרעים’ בו מוצעים למכירה זרעי קנאביס במחירים מופקעים בדרך כלל, ענף ‘גננים ומגדלים’ שהוא מן פורום ייעוץ למגדלים מתחילים וכן ‘ענף ביקורות’ בו ניתן להתרשם מביקורות של לקוחות על סוחרים פעילים. יש גם ענף ‘טלמאנצ” שהתמונות בו יעוררו את בלוטות הרוק בפיכם, ערוץ ‘סרטי סטלנים’ ועוד.

עץ מבנה טלגראס
עץ המבנה של טלגראס: כל ענף עם לוגו ואופי משלו (לחצו להגדלה)

לאור הפרסומים אודות המעצר שלחו מנהלי הרשת הודעות ובהן הסברים כיצד לשמור על אבטחה מירבית: “יש לנעול את האפליקציה בקוד קצר של 4 ספרות, להגדיר את הצ’אטים כ’סיקרט’ (Secret) עם טיימר להשמדה עצמית ולהשתמש בכינוי ולא בשמכם האמיתי,” הם כותבים במסך הכניסה לרשת.

“יש אנשים שמתנהלים לפעמים כמו כבשים, פותחים שיחה עם סוחר ובהודעה הראשונה כבר שולחים לו את המספר שלהם,” אומר בשיחה עם המגזין אחד המנהלים ומספק נהלים נוספים עליהם כדאי להקפיד. “אני אשמח לנצל את הבמה ולתת כמה טיפים בסיסיים: (1) לקנות טוקמן ולפתוח את הטלגרם ממנו (אפשר ללכת צעד נוסף ולרכוש מספר מחו”ל וכד’), (2) לא לציין שום מידע אישי בשם המשתמש או התמונה באפליקציה, (3) להגדיר קוד נעילה לאפליקציה (שונה מקוד הפתיחה של הטלפון וללא טביעת אצבע כי אי אפשר ‘לשכוח’ את טביעת האצבע אבל כן את הסיסמה), (4) להגדיר באפליקציה מחיקה אוטומטית של החשבון אחרי חודש ללא פעילות בו ו-(5) להתכתב עם אחרים רק בשיטת סיקרט-צ’ט (צ’ט מוצפן עם אפשרות לטיימר השמדה עצמית אחרי X שניות או דקות).

ברקע מתארים רבים מחברי הקהילה עמם שוחחנו את האופי הקהילתי יוצא הדופן שהתפתח בטלגראס. קבוצות פרטיות אקסלוסיביות שנפתחות עבור לקוחות VIP ומועדוני חברים, מומחי גידול המספקים יעוץ למתחילים, בוטים אוטומטיים המקשרים למידע והמלצות על סרטים, מוזיקה, תרבות ופנאי – ובאופן כללי רשת חברתית ענפה למדי שכל כולה על טהרת הקנאביס הישראלי.

“זה משהו שאי אפשר לעצור יותר,” אומר אחד מהם. “את החתול הזה כבר לא יחזירו לשק כך שהמקסימום שהמשטרה יכולה לעשות זה לרדוף אחרי סוחר כאן וסוחר שם. בפועל עד עכשיו עם כל הפעילות וכל הרעש התקשורתי סביב זה הם תפסו רק שניים וגם זה בגלל טעויות שלהם, אז יהיה מעניין לראות מה הם עוד ינסו לעשות. הדרך הפשוטה וההמלצה שלי אליהם היא כמובן לוותר ולעזוב אותנו לנפשנו, או לחילופין לעשות לגליזציה.”

ראו גם:
8 סוגי סוחרים שפגשתי בטלגראס
‘הצינור’ הזמינו קנאביס דרך טלגראס

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר